fredag 28 augusti 2009

Kvinnor kan, eller?

Förutom barnafödande och amning, tycker jag att både mamman och pappan har samma skyldigheter (och rättigheter) som föräldrar. Matning, läggning, blöjbyten... (Visserligen också föräldraledighet, men så länge männen tjänar mer än kvinnorna, så sätter ekonomin käppar i hjulet.) Hursomhelst så är vi jämställda hemma hos oss, tycker jag. I alla fall när det gäller barn och hushåll, alltså "kvinnosysslor". Frågan är bara hur det står till med de manliga sysslorna? Vad gör egentligen jag?

Jag klipper gräset, tankar gräsklipparen. Nyligen har jag också lärt mig att starta grästrimmern. Innan dess fick jag starthjälp. Mer då?

Skruvar jag trall? Byter jag däck? Öser jag grus och kör skottkärra?

Njaa, inte direkt. Jag har emellertid lärt mig att starta bilen med startkablar och pumpa däcken på bilen. Detta lärde jag mig i veckan. Jag har haft körkort i över tio år. Jag skäms.

Skärpning utlovas...

(Vill bara tillägga att jag egentligen inte tycker att det finns "kvinnliga" och "manliga" sysslor, men det är ju bra om man delar på ett sätt så att båda blir nöjda. .. Jag är inte nöjd, eftersom jag inser hur hjälplös jag blir när jag är ensam...)

Inga kommentarer: