tisdag 21 december 2010

Jag behöver ögon i nacken

Denna morgon var en sådan där härlig kaosmorgon som vi småbarnsföräldrar ibland har. I vår familj är de sällsynta, men imorse var det dags.

Barnens förskola är stängd. Jonte skulle vara hemma med barnen. Jag skulle jobba. På grund av snön var Jonte tvungen att jobba på natten och en bit in på morgonen. Barnvakt  ringdes in och skulle anlända klockan 8.

På morgonen när jag höll på att tvätta håret hör jag ifrån soffan Linas röst: "Men jag tycker ju inte om". Mycket misstänkt.

Jag hoppar upp från badet och ser två skyldiga ungar sitta med en varsin stor chokladtomte i nya tygsoffan. Ja, nu skulle jag kunna rabbla upp alla "man får inte....", men det gör jag inte. Många är de i alla fall.

Städa, städa soffa, matta och barn.

Barnvakten farfar är lite sen och jag skyndar ut med väskan till bilen för att förbereda min stressiga avfärd till jobbet. Ett tjut hörs från huset. Tydligen har Älg Bälg haft sönder en blomkruka när han skulle hoppa upp och sätta sig på gardinstången.

Bråttom. Jag lyfter ut barnen ur vårt sovrum med skärvor på golvet. Stänger dörren och låser den. Barnvakterna farfar och Lisa kommer. Jag springer ut till bilen. Städningen sparar jag åt Jonte.

Allt detta innan klockan slagit 8.10

Inga kommentarer: