tisdag 8 mars 2011

Practical Joke

Jag är hemma med sjukt barn. Jag är inte helt 100 själv om jag ska vara ärlig. Lina och jag har ont i halsen, medan Marcus har sådär mycket energi som bara han kan ha. Imorgon får plutten gå till förskolan en stund, så att mamman och lillasyrran kan koncentrera sig på att bli friska.

Imorse skulle jag smyga ut och hämta en sak i bilen. Jag smyger ut i bara morgonrock och gympaskor på den halkiga isen ner mot vår parkering. Bilen är låst. Upp till huset igen och låsa upp bilen. (Det är skönt att jag kan låsa upp bilen från ytterdörren, så att jag slipper kånka på nyckeln.) Sedan halka ner till bilen för att hämta min kalender.

Precis när jag tar tag i handtaget till bildörren, hör jag ett klickande ljud. Bilen blir låst igen! Hur i hela friden?

Upp till huset och hämta nyckeln denna gång och till slut sedan äntligen tillbaka  in i huset. Kall och mycket förbryllad.

Dolda kameran?

4 kommentarer:

Sofia sa...

Nja, något practical joke var det nog inte. Ifall man inte öppnar dörren på ett antal sekunder efter att man har låst upp den så låser den sig av sig själv igen. Antar att det är någon säkerhetsgrej ifall man kommer åt låsa upp-knappen när man stoppar nyckeln i fickan eller så. Detta vet jag eftersom jag ofta lyckas med samma konststycke som dig när jag varit och storhandlat. Låser upp bilen på väg mot den och sedan under tiden man försöker lyfta upp sina överfulla matkassar så låser sig bilen igen. Mycket störande måste jag säga! Dock verkar jag inte lära mig det eftersom jag inte bara gjort det en gång.... ;P

Elin sa...

Åh, den mekanismen finns inte på min bil för den står öppen på uppfarten hela dagarna..

Sara sa...

Jag brukar ju kunna öppna först och hinna ner till bilen. Fast det tar förstås längre tid att gå när det är isgata.

Mormor sa...

Du får lära dig att springa på is, så är det problemet löst!