tisdag 5 oktober 2010

Rent hus

Efter helgen som varit är alla kartonger försvunna från vardagsrumsgolvet och förhoppningsvis ska också soffan försvinna innan veckans slut.

I söndags var barnen hos mormor och morfar och bakade bullar. Jonte och jag var hemma och gjorde någonting vi sällan hinner med nuförtiden.

Vi städade. Barnens rum och vårt sovrum hann vi med och hittills är det fortfarande fint. Och denna gång ska det inte förfalla så att hela helgerna går åt till städning. Det betyder att vi måste plocka ur diskmaskinen klockan halv nio på kvällen, trots att det är Family Guy på TV. Det betyder också att hinken med vatten och bilshampoo inte kan stå kvar på uppfarten tills det är dags att tvätta bilen igen. Hänga och sortera tvätt, skura badkar och toalett, dammsuga och moppa golv och förbereda morgondagens mat är numera konkurrerande sysselsättningar till tv-och datorhäng.

En annan bra sak är att mitt schema på jobbet kommer att förändras. Barnen kommer att få två korta förskoledagar och de ska äta frukost på förskolan nästan varje dag. Så skönt att slippa torka brödsmulor och utspilld mjölk på morgonen samtidigt som barnen knuffas och gråter. (Fast torka brödsmulor och utspilld mjölk på morgonen gör jag ju på mitt jobb också, men då är det sällan någon som gråter.)

Nu måste jag bara vänja mig vid att gå upp senast 6 varje morgon.

1 kommentar:

Elin sa...

Den vänjer man sig vid ganska fort..tro mig. Om jag klarar av att gå upp fyra för att jobba klarar du av att gå på sex galant..jag är morgontröttas av alla nuförtiden!