lördag 14 december 2013

Älskade klackar

Jag tror att det var till skolavslutningen i åttan, som jag köpte mina första riktiga högklackade skor. Och jag var fast. Kommande tio år fanns inga andra alternativ för mina fötter. Jag minns att jag hade ett par gympadojor i väskan de dagar jag skulle till körskolan och att jag i ettan på gymnasiet gav mig av till en friluftsdag i skogen i ett par skor med kilklack. Och när jag säger klack, menar jag inte några mesiga 4-centimetersklackar. Nej, med en längd på ynka 157 cm, passar skyhöga klackar bra.

Men med ett yrke som förskollärare, en stor lerig tomt på landet och tre leksugna barn, blev klackarna snart ett minne blott. Nuförtiden äger jag ett par stövlar med klack, ett par stövletter och ett somrigt högklackat par.

Nu skulle jag vilja ha ett par finare vinterstövlar att ha till kjol eller byxor. Men utan 10-centimetersklackar. Jag går inte till jobbet, luciafin i klänning i jättehöga klackar. Men jag går inte heller i lurvfodrade basketdojor.

Problemet är att alla stövlar utan klack ser så tråkiga. Varje stövel är den andra lik och ser de inte ut som gummistövlar, så liknar de cowboyboots.

Och så tycker jag att det står "bred läst" på alla stövlar, eller "normal läst". Smal läst då? Det luktar diskriminering.

Inga kommentarer: