torsdag 23 juli 2009

Independence Day

Klockan är snart 21:00. På 6:an: Independence Day. Filmen slutar 23:40. Alltså två timmar och 40 minuter film. Eller, inte riktigt, det är ju ganska mycket reklam, men filmen är ju i alla fall längre än två timmar. Filmen såg jag för första gången när den var ganska ny. Jag gick i nian. Vi var ett gäng som tittade på den. Handlingen kommer jag inte ihåg så mycket av. Däremot minns jag vad vi pratade om: "Independence Day" är en jättelång film. Oj, vad den är lång. Den är så lång. osv, osv, osv.....

Jag kan inte sluta att undra: Var det ovanligt med filmer som var längre än två timmar på den tiden? Nuförtiden är långa filmer inte direkt något man höjer på ögonbrynen för. Blir filmerna längre och längre?

1 kommentar:

Sofia sa...

JA! Filmer är faktiskt längre nuförtiden, iallafall tror jag att det är så. Lite roligt att du tog upp det där med att alla pratade om hur lång Independence Day är, för det är faktiskt det starkaste minnet jag också har från den filmen! Jag har en känsla av att det var så för 15 år sedan att filmerna var runt 1½ timma långa så när Independence Day kom tyckte alla att den var jääääättelång. Med dagens mått är inte de 2 timmar och typ 15 minuter (eller vad det nu är) så särskilt specellt lång tid för en film, nuförtiden är ju nästan alla filmer runt 2 timmar. Sedan kan man såklart diskutera vad som är meningen med det, för ska sanningen fram så fylls nog både den ena och den andra filmen med långa sekvenser och scener med onödigt dravel som filmen lika gärna kunnat vara utan. Det är iallafall min åsikt. God natt!