torsdag 24 november 2011

Knäckkatastrof

I torsdags var Lina fortfarande snorig, så hon fick helt enkelt följa med Emil och mig på veckohandling. Vi köpte bland annat en hel liter med vispgrädde. Vi hade nämligen anmält att vi ville göra knäck till förskolans julmarknad.

Jag, som inte är en person som gärna stoåri köket, valde vad jag trodde var en enkel väg ut: Baka 15 chokladbollar och koka 25 knäck.

Förra året kokade vi jättegod knäck i micron och det var det receptet jag skulle använda. De rikliga mängderna grädde köpte jag eftersom jag ville få riktigt fin knäck, samt en hel del över till oss själva.

Den första satsen med knäck blev alldeles mjuk och mesig och den andra blev hård som sten. Ett mellanting på microtiden gjorde susen. Finfin knäck, men alldeles för lite, då jag hällde för långsamt. In med bunken på samma tid i micron.

PIIIIP! Färdigt! Bunken hade smält och stinkande bränd sörja hade runnit ut i större delen av micron. Så märkligt. Samma tid, fast ett annat resultat. Men vår billiga micro var väl aningens överhettad efter upprepad kokning. Två nya försök med en glasskål gjorde att vi till slut hade 25 finfina knäck.

Nästa år ska vi bara göra chokladbollar.

Inga kommentarer: