fredag 2 september 2011

Kladdkaka

En kväll när grädden var slut och jag inte kunde göra min sedvanliga chokladgegga, fick jag för mig att jag skulle göra kladdkaka.

Oh my God. Kladdkaka är ju hur enkelt som helst och smeten rör man lätt ihop under en reklampaus. Ingredienserna är också sådana som vi alltid har hemma, så det har blivit ett par kakor kan jag lova. Perfekt för sötsuget, men inte för figuren.

Jag har hittat ett recept på Arlas hemsida som jag gillar skarpt.

100 g Arla smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
florsocker


Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.

Inga kommentarer: