lördag 2 juli 2011

Lina, Nina och Gina

I egenskap av storebror gör Macke allt han kan för att tillrättavisa sin lillasyster. Ibland handlar det om hur hon uttalar sitt namn.

"Jag heter Nina", säger Lina ofta.
"Nähä, du heter faktiskt Gina (uttalas Jina)", svarar den välmenande brorsan.

Lite dråpligt att den som retas inte heller kan uttala namnet, fast jag tror inte att någon av dem hör att det blir lite tokigt. Och jag är inte den som rättar mina barn när de pratar, även om jag är bra sugen när retstickan är i farten.

Hursomhelst så hörde jag i förrgår att Gina inte längre fanns kvar. Nu heter hon Lina med L. L uttalas inte som J och det gör inte heller R. L är L och R är också L.

Så trots vissa föräldrars bekymran över att deras barn går i den "lugna gruppen" på förskolan, tycker jag att min son är hur duktig som helst. Även fast han är i en grupp med flera barn som är ett helt år yngre än vad han själv är.

Inga kommentarer: