söndag 10 juli 2011

Turist i Söderköping

I fredags var Jonte ledig från jobbet och vi har haft långhelg. Vi har tjuvstartat lite med semestern kan man säga.Trots att Söderköping inte hör till mina favvostäder, är i alla fall ett besök obligatoriskt sommartid.

Först åt vi glass och tittade på slussen. Sedan gjorde vi något som jag aldrig gjort förut. Vi tog en tur med Tuffe-tåget. Barnen åkte gratis och Jonte och jag betalade 100 kronor. Inte alls dyrt, tänkte jag, men när jag insåg att vi skulle "underhållas" med en massa historiskt dravel hela vägen, önskade jag att jag kunde ha betalat mer för att få en tyst åktur.

Hursomhelst så älskade barnen tåget och historia är faktiskt riktigt intressant. Och eftersom gamla goda Sörping i princip är min hemstad, så bör jag väl veta lite om staden. Det gör jag nu i alla fall.

En trevlig utfärd till en ganska så trevlig småstad måste jag erkänna.


1 kommentar:

Elin sa...

Söderköping är grejer det!