måndag 11 juli 2011

Pojkkläder

Jag har precis inventerat bland barnens kläder inför höst och vinter. Eller egentligen var jag tvungen att använda lite plats i Linas garderob och då kom kläderna ut. Jag hittade fleecefodrade byxor och jacka till Lina, samt en finfin overall av mitt favoritmärke när det gäller barnvinterkläder, Kappahls Kaxs.

Lina är lite längre än vad brorsan var och kläderna borde passa henne perfekt. Nu till problemet. Jackan är blå och overallen turkos. Det är ju egentligen inte ett problem, men i vårt könsstereotypa samhälle blir det ett problem. Mina barn gillar alla färger. Marcus älskar rosa, fast inte på förskolan. För "hans killar" tycker inte om rosa. Och det är där jag börjar bli orolig, att något barn ska kommentera Linas fina overall, så att hon blir ledsen. Så att hon inte längre törs ha på sig det hon tycker är fint.

Och Lina har mest rosa i sin garderob, men när hon ville ha slips på sig på sin födelsedag så fick hon det. och Marcus brukar ha både diadem och halsband. I alla fall hemma

Så mina älsklingar, våga vara just som ni är. Och jag tycker faktiskt synd om flickan på förskolan som påstod att tjejer absolut inte kunde ha svarta gummistövlar som Lina hade. Tänk att bara vara fyra år och redan vara så begränsad....

3 kommentarer:

Mormor sa...

Jag tycker nog att åersonalen på förskolan har ett stort ansvar när det gäller hur barn utvecklar könsroller. Ta upp stövlarna vid nästa samtal på dagis.

Elin sa...

Visst är det hemskt att det ska vara så? Lucas kusin Tindra har STORA problem med att Nichlas iblnad har rosa pikétröjor på sig..och när Lucas har haft sin rosa Lille Skutt-haklapp är det fler än en som kommenterat det. Hoppas det inte blir problem för lilla Lina på förskolan..blått är flott!

Josefine sa...

jag tycker med att personalen på förskolan bär ett stort ansvar tillsammans med föräldrarna till barnen.

om jag vore du skulle jag låta henne ha de kläderna och försöka peppa henne i att stå på sig!

lycka till!