lördag 23 januari 2010

Mackor i snön

Jag tänkte underhålla er med en rolig episod så här på lördagkvällen. Häromveckan var jag, barnen och Elin ute och åkte pulka. Jag hade tagit med mig en varsin macka till barnen, eftersom någon alltid blir dödshungrig och tvingar oss att gå hem. Lina blev hungrig först och satt och knaprade på sin smörgås i mitt knä. Macke, som den härliga storebror han ibland är, går då fram och slår Linas macka ur handen på henne. Mackan ramlar i snön, varpå Macke passar på att stampa på den. Jag blir arg, men eftersom mitt vanliga skäll och bestraffningar inte brukar funka (jag gillar inte heller att skälla och bestraffa), tänker jag testa en annan metod. Om inte barnet bryr sig om lillasysters macka, måste han väl ändå bry sig om sin egen? Jag frågar då min son hur det skulle kännas om någon stampade på hans macka. "Vad skulle du göra då?" Macke svarar omedelbart: "Jag skulle äta den med smör." Jag undrar om något av det jag vill förmedla till mitt barn egentligen går in. Denna gång kunde jag emellertid inte hålla tillbaka skrattet. Ha en fortsatt trevlig helg. Nu ska jag sova!

Inga kommentarer: